Odłamki



Wojna- te słowo wciąż przeraża wielu ludzi. Nie potrafią wyrzucić z pamięci obrazów, które co noc nawiedzają ich we snach, a ból, że to kiedyś może powrócić rozrywa serce na milion kawałków.

Ismet jako młody chłopka wyemigrował z Bośni do Stanów Zjednoczonych, uciekł z kraju objętego wojną. W USA chce rozpocząć nowe, wolne życie, ale czy mu się uda? Życie które wiódł w Bośni odcisnęło się piętnem na jego psychice, dlatego w nowym kraju też nie potrafi się odnaleźć. Nie mając pieniędzy na psychoterapeutę postanawia pomóc sobie na własną rękę. Zaczyna pisać pamiętnik. Oczyszcza umysł odcinając się od przeszłości i zaczyna wszystko od nowa.

Zafascynowana okładką i ciekawym opisem książki zabrałam się za ,,Odłamki". Zaoferowana tym, że opowieść zapewni mi niezapomniane przeżycia, które na długo zapamiętam, zagłębiłam się w jej historię. Jednak z każdą kolejną kartką czytało mi się ją coraz to ciężej. Ta tematyka niestety nie jest dla mnie. Wciąż nie potrafię jej do końca zrozumieć, pogodzić się z tym co zawiera w sobie. Patrząc jednak z perspektywy czytelnika książka spodoba się osobom, które gustują w takich historiach. Uwielbiają dowiadywać się o tym jak wyglądało życie przed, w trakcie i po wojnie, które zniszczyło wiele istnień ludzkich. Ta powieść nie owija w bawełnę, nie koloryzuje, nie przerysowuje. Autor pisze dosadnie o tym, o czym chce opowiedzieć, szczerze, z zapałem by jak najlepiej opisać nam swoją historię. Wojna przeraża nie jednego obywatela. Na sam jej dźwięk wielu osobom przypomina się groza, okrucieństwo, ból, a nawet strach. Ta historia pokaże obraz ludzi, którzy doświadczyli traumatycznych wydarzeń, jak ich życie zmienia się w piekło, którego nie sposób tak szybko ugasić i jak potem naprawić to co się straciło. ,,Odłamki" nie tylko szokują, ale też przerażają swoją prawdziwością. Dobijają wyrazistymi szczegółami, czujemy jakbyśmy znajdowali się w epicentrum historii co bardziej potęguje nasze przerażenie. 

Na pewno jeszcze kiedyś powrócę do tej powieści by na nowo sobie ją odświeżyć. Może następnym razem uda mi się spojrzeć na tę historię przychylniejszym okiem, inaczej ją odbiorę i może wtedy zrozumiem jej przesłanie jakie chce mi przedstawić. Niestety teraz była dla mnie trudna w odbiorze, musiałam ją często odkładać by przetrawić to co zdążyłam przeczytać, by zrozumieć. Jest mocna i na pewno odnajdzie się w dzisiejszych czasach. Jeżeli przepadasz za taką tematyką ta książka jest dla ciebie. Polecam. 


Tytuł: Odłamki
Autor: Ismet Prcić 
Wydawnictwo: SQN
Ilość stron: 432
Ocena: 4/6

Komentarze